Pitný režim

Rovnako ako iné veci v živote, aj pitný režim chce pravidelnosť. Veď práve z toho dôvodu sa mu logicky hovorí režim. Asi už viete, koľko vody za deň by ste mali vypiť, ale možno sa k vám ešte nedostala informácia, že tie dva litre a viac by ste si mali rozdeliť do celého dňa.

Vypiť celú dávku naraz totiž nemá príliš veľký význam, maximálne potom budete častejšie chodiť na toaletu. V tomto článku sa okrem iného pozrieme aj na to, aké nápoje môžete do pitného režimu rátať a aké naopak nie.

Koľko toho vypiť

S ohľadom na váš vek, pohlavie, telesnú konštitúciu či zdravotný stav sa odporúčaná denná dávka tekutín mierne líši, ale všeobecne sa dá odhadnúť na 2 až 2,5 litra. Alebo tiež 20 až 40 mililitrov tekutín na kilogram vašej telesnej hmotnosti.

Svoj pitný režim si zjednodušíte tým, že si na začiatku dňa pripravíte pohár o objeme 2,5 až 3 decilitre a tento pohár do večera naplníte približne osemkrát. Dôležité je, že v prípade zvýšenej fyzickej námahy by ste mali prirátať ešte nejaký ten pohár vody navyše.

Čo sa počíta do pitného režimu

Ako už bolo naznačené, do pitného režimu sa nerátajú všetky nápoje. Niektoré vás totiž paradoxne môžu naopak dehydrovať. K týmto nápojom patrí káva, alkohol alebo čierny čaj, no na tekutinách vám správnym spôsobom nepridajú ani príliš sladené nápoje.

Naopak ovocné a bylinkové čaje sú výborné, rovnako ako zdravé nápoje, džúsy a polievky. A tiež ovocie a zeleninu, lebo tie sú do značnej miery tvorené vodou. Časť tekutín za deň môžete doplniť vo forme minerálok, ale s tými to nepreháňajte kvôli prílišnej mineralizácii.

Tiež striedajte jednotlivé značky a pramene, aby ste niektorých minerálov nemali priveľa a niektorých naopak málo.

Ako telo prejavuje nedostatok tekutín

Na nedostatok tekutín vás telo upozorní samé, len ho pritom musíte počúvať. Napríklad vám môže zapáchať z úst. Dôvodom je znížená tvorba slín, čo má vplyv na zvýšené množstvo baktérií v ústach. Práve tie stoja za nepríjemnou „arómou“.

Tiež sa môžete cítiť unavení, nepokojní, náladoví alebo nesústredení a môže vás bolieť hlava. Ďalším prejavom nedostatku tekutín je nezdravá koža s matným a suchým povrchom, nízkou elasticitou a hlbšími vráskami.

Chýbajúca voda sa prejaví aj na trávení, a to častejšími zápchami a tvrdou stolicou. Problémom je aj tmavá moč, ktorá signalizuje, že ste toho pár hodín pred močením veľa nevypili.

Pravdou je, že príjem tekutín veľa ľudí zanedbáva aj napriek tomu, že bez vody by sme nevydržali viac ako tri alebo štyri dni.

Ak máte vody nedostatok, ste smädní. Lenže smäd je skôr už varovným signálom. Pretože sa hovorí, že ak ste smädní, mali ste sa napiť už pred polhodinou.

Ak máte s pitným režimom problém, vyskúšajte malý trik. Svoj „denný pohár“ umiestnite na svoj pracovný stôl a postupne z neho upíjajte. Akonáhle ho vyprázdnite, ihneď ho doplňte. Budete tak mať istotu, že budete piť dostatočne a pravidelne.

Lenže pozor na „prepitie“. Príliš všetkého škodí, čo platí aj pre vodu a ďalšie tekutiny. Prejavom nadmerného pitia sú prílišné potenie, problémy s trávením (vrátane hnačiek), nedostatok sodíka a draslíka v organizme (čo vedie k závratom a svalovým problémom) alebo bolesť hlavy, spôsobená opuchom mozgu.

Ako s príjmom tekutín popri jedle

Možno vás napadla aj otázka, či je vhodné prijímať tekutiny v priebehu jedla. Výživoví poradcovia vám asi povedia, že nie. Pred jedlom a po jedle by ste si od vody mali dať približne hodinovú pauzu.

Dôvodom je riedenie tráviacich štiav, čo znamená spomaľovanie trávenia. Tiež sa môže stať, že sa kvôli vode v žalúdku budete cítiť nasýtení, aj keď len dočasne. Zjete toho teda menej. Lenže povedzte čašníkovi, že si k obedovému menu na pitie nedáte nič!

Viac informácii o zdravom životnom štýle, články, odporúčania, skvelé doplnky výživy, odborné poradenstvo a pomoc pri zlepšovaní vášho životného štýlu nájdete na stránke herbastore.sk, ktorú prevádzkuje nezávislý člen Herbalife.

BANASK